In de zon met je hangmat

Is de zon nog wel gezond? Iedereen kent inmiddels de schadelijke gevolgen van teveel blootstelling aan UV-straling. Huidkanker wordt niet langer onderschat, mede dankzij bekende sporters die hun verhaal doen in de media. Tegelijkertijd kan te weinig zonlicht winterdepressie of een Vitamine D tekort veroorzaken.

 

De heilzame werking van de zon

 

De zon regelt onze biologische klok en heeft een positief effect op het humeur. In de winter kan een tekort aan zonlicht ons slaap- en waakritme behoorlijk ontregelen en onze stemming negatief beïnvloeden. Bij sommige mensen veroorzaakt dit een winterdepressie; eentje waarvoor het beste medicijn de zon zelf is! Een ander bekend en belangrijk effect van de zon is de aanmaak van de ‘wondervitamine’ D door ons lichaam - belangrijk voor sterke botten, tanden en nagels, een goede conditie van de huid en het algehele immuunsysteem. Ook stimuleert de zon de aanmaak van het hormoon leptine: een hormoon dat aangeeft dat je maag vol zit. Oftewel: de zon is goed voor de lijn! Net als voor het cholesterol, de bloeddruk en nog veel meer...

 

De heilzame werking van de zon

 

De gevaren van zonlicht

 

De zon geeft verschillende straling af: infrarood straling die voor warmte zorgt; zichtbaar licht waardoor wij de wereld om ons heen kunnen zien en ultraviolette straling. Deze is net als infrarood straling onzichtbaar, maar kan wel de huid verbranden; een belangrijke oorzaak van de meest voorkomende vormen van huidkanker. Gelukkig kun je huidverbranding door de zon goed voorkomen. Het belangrijkste advies van dermatologen is om blootstelling aan direct zonlicht tussen 11:00 en 16:00 te mijden. Kom je wel veel met de zon in aanraking, smeer je dan elke twee uur in met minimaal factor 30 en begin een half uur van tevoren al met de eerste smeerbeurt. De huid bedekken met kleding helpt ook, net als het dragen van een hoed met brede rand. En vergeet de ogen niet; een zonnebril voorkomt blijvend oogletsel door de zon.

 

Gevaren van zonlicht

 

Tips om te genieten van de zon

Tijdens zomerse dagen (maar ook bij een sterk lentezonnetje!) is het oppassen voor teveel blootstelling aan zonlicht, maar je hoeft echt niet de hele dag binnen te zitten. Zo kun je deze zomer zorgeloos van de zon genieten:

>> UV Coach is een gratis app die voorkomt dat je te lang in de zon zit. Op basis van zonkracht, de leeftijd, basiskleur en het huidtype van de gebruiker geeft de app een advies om verantwoord van de zon te genieten. Leuk en nuttig!

>> Zoek tijdens de uren tussen 11:00 en 16:00 een schaduwrijke plek om je hangstoel op te hangen. Of zet een parasol boven je hangstoel. Overigens is dit ook goed voor je hangstoel zelf, want blootstelling aan deze felle zon doen de kleuren geen goed. Is je hangstoel van EllTex - een weerbestendige mix van polyester en katoen - dan zullen de kleuren echter niet snel vervagen, zelfs niet in de felle zon.

>> De zon kan je lichaam snel doen uitdrogen. Dat veroorzaakt hoofdpijn of zelfs een zonnesteek. Houd daarom een flesje water binnen handbereik. Aan je hangstoel kun je heel makkelijk een opbergzakje bevestigen om je flesje water, tube zonnebrandcrème en zonnebril in te doen. Zo heb je geen enkel excuus meer om jezelf niet goed te beschermen!

 

Zoek op het heetst van de dag een schaduwrijk plekje voor je hangstoel