Het nieuwe zitten

Wij zitten steeds meer. Met de auto of het openbaar vervoer gaan we naar ons werk of school, waar wij voornamelijk zittend werken. ‘s Avonds ploffen we het liefst op de bank en pakken de tablet erbij of zetten de televisie aan. Al dat zitten is echter helemaal niet goed voor je gezondheid. Daarom komen er steeds meer oplossingen om gezond je werk te kunnen doen op school en kantoor. Maak kennis met het nieuwe zitten!

 

Gezondheidsrisico’s van veel zitten

 

Wat is er nu zo ongezond aan zitten? Behoorlijk veel, zo is gebleken uit diverse studies. Een omvangrijke studie van de VU concludeerde zelfs dat veel en langdurig zitten niet alleen de kans op gezondheidsklachten verhoogt, maar zelfs op vroegtijdig overlijden. De gezondheidsrisico’s door teveel zitten lopen uiteen van nek- en schouderklachten tot obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes en depressies. Schokkend is dat zelfs als je buiten je zittende werkuren om veel beweegt, bijvoorbeeld door elke avond te sporten, dit risico in stand blijft. En heel de dag staan in plaats van zitten is ook de bedoeling; dat is zelfs nog slechter dan zitten. De oplossing zit hem in een afwisseling tussen zitten, staan en bewegen. Daarnaast vermindert een actievere manier van zitten de gezondheidsrisico’s.

 

Langdurig zitten is dodelijk

 

Meer gaan staan

Door het zitten regelmatig te afwisselen met staan, kom je al een heel eind. Je kunt bijvoorbeeld drie kwartier aanhouden om te zitten, waarna je een kwartier lang staat of beweegt. Een uitgelezen moment om te staan en bewegen is tijdens een telefoongesprek. Wanneer je staat tijdens een telefoongesprek ben je namelijk meer gefocust en aanwezig. Las daarnaast regelmatig een toiletbezoek in of loop eens naar de koffiehoek. Een ommetje maken tijdens de lunch is ook heel gezond. Wil je gestructureerd de afwisseling tussen staan en zitten maken, dan is een zit-sta bureau of bureauverhoger ideaal.

 

Meer gaan staan is gezonder

 

Actief zitten

Maak daarnaast de uren die je zittend doorbrengt zo gezond mogelijk. Scholen en werkgevers spelen hier gelukkig steeds vaker op in. Zo kwam onlangs een Noorse basisschool in het Jeugdjournaal omdat zij al hun tafeltjes en stoeltjes hadden vervangen door skippyballen. Met deze bal trainen kinderen hun spieren en balans en bovendien bevordert het actieve zitten hun concentratie. In Nederland was dit overigens al bekend en werd de skippybal al jaren eerder op verschillende scholen in gebruik genomen. En vrijwel elke basisschool heeft ‘wiebelkussens’ in de klas voor de leerlingen die moeilijk stil kunnen zitten of moeite hebben zich te concentreren. Ook op kantoor kun je de zituren gezonder maken met een zitbal of speciale beweegkruk. Daarnaast is de smartchair een populair hulpmiddel: deze bureaustoel geeft een signaal geeft als je er verkeerd of te lang op zit.

 

Actief zitten is het nieuwe zitten

 

Hangstoel als gezonde zitplek

Net als een zitbal op het werk of een skippybal op school, heeft een hangstoel een positieve werking op de gezondheid. Een hangstoel stimuleert bovendien niet alleen de balans en het actieve zitten, maar ook het creatief denken. Daardoor zijn hangstoelen op kantoor ideaal om te gebruiken in de vergaderruimte. Door vrij te kunnen bewegen, kun je immers ook veel vrijer denken! In de klas kan de hangstoel heel goed worden gebruikt om in te spelen, maar ook om in te lezen of tot rust te komen. Is een leerling te druk of kan het zich niet concentreren, dan kan de beschutting en beweging van een hangstoel uitkomst bieden!


Hangstoel op kantoor in de vergaderruimte