Mediteren in een minuutje

Loopt de spanning hoog op? Heb je constant het gevoel onder druk te staan en wordt het to-do lijstje alleen maar langer? Dan is het tijd om tot rust proberen te komen in je hoofd. Meditatie is daar bij uitstek geschikt voor. Geen tijd om te mediteren? Geen zorgen. Met bepaalde meditatietechnieken en de juiste hulpmiddelen zoals een hangstoel vind je in slechts een minuutje de rust terug!


Meditatie in een moment


In de ontwikkeling van het korte mediteren is Martin Boroson van grote invloed geweest. Met zijn boek “One Moment Meditation” (Maak je meester van het moment) biedt Boroson een praktisch alternatief voor de traditionele Zen meditatie, waarbij je steeds een lang proces doorloopt om in meditatieve Zen staat te komen. Boroson stelt dat ieder ogenblik geschikt is om diepe stilte te ervaren - in elke omgeving - en elk moment de potentie heeft om de loop van je leven te veranderen en je focus te wijzigen. Door volledig in het hier en nu te zijn en niet steeds te denken aan wat je allemaal nog moet doen, kun je altijd en overal rust en kalmte ervaren. Met de technieken van Boroson leer je uiteindelijk om bij gevoelens van stress, angst of woede in een ogenblik tot rust te komen, waar je ook bent. Met de gratis One Moment Meditation app is deze moderne meditatiemethode zeker het proberen waard!


Meditatie in een minuut maak je meester van het moment


Beginnen met mediteren


Hoewel Boroson een handleiding en handige app biedt om uiteindelijk in een ogenblik te kunnen mediteren, is meditatie natuurlijk altijd voor iedereen beschikbaar. Je hoeft het alleen maar te willen en de stap ‘durven’ nemen om stil te zitten - terwijl je daar voor je gevoel juist geen tijd voor hebt. Toch zul je merken dat juist die ‘verloren’ tijd ruimschoots wordt ingehaald omdat je na een meditatie met een open blik, frisse geest en nieuwe energie weer aan de slag kunt. Gebruik deze Kundalini-meditatie bijvoorbeeld om binnen een minuut je hoofd leeg te maken en je energie terug in balans te brengen.

>> Ga rechtop zitten en zet je voeten op de grond.

>> Houd je hoofd recht boven je schouders

>>  Adem 5 seconden in

>> Houd je adem 5 seconden vast

>> Adem 5 seconden uit

>> Houd je adem weer 5 seconden vast

>> Herhaal dit een minuut lang.



Mediteren in een hangstoel


Heerlijk tot rust in een hangstoel


Bij mediteren is een goede houding belangrijk. Bij de traditionele Zen meditatie is dat de bekende Lotushouding. Omdat die een bepaalde flexibiliteit en mobiliteit van je spieren en gewrichten vereist, is dit niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig kun je tijdens een korte meditatie gewoon met je voeten op de grond in een stoel zitten. Belangrijk is om hierbij je rug en hoofd recht te houden. Handen laat je op je knieën rusten. Een hangstoel is hiervoor perfect. De hangstoel geeft voldoende ondersteuning om rechtop te kunnen zitten, maar je voelt je toch los van de grond. En zit je toch graag in de Lotushouding, dan voelt dat in een hangstoel een stuk comfortabeler. Wanneer je hangstoel buiten bijvoorbeeld onder het gebladerte hangt, draagt ook de setting bij aan een ontspannen sfeer. En als je geregeld een moment neemt om in je hangstoel te mediteren, dan zul je ervaren dat je al een gevoel van rust en welbehagen krijgt zodra je in je hangstoel plaatsneemt!


Heerlijk tot rust komen in een hangstoel